Draamallinen tavoite: naamarityöskentely, äänenkäyttö
Kasvatuksellinen: ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vastuullisesti sekä tulkitsemaan muiden viestintää ja tunteita sekä arvostamaan muita. Toisen rooliin asettuminen
Kognitiivinen tavoite: toisten huomioon ottaminen, oikeudet, velvollisuudet ja vastuut ryhmässä, erilaisiayhteistoimintatapoja
1. kerta
Tunnin päätavoite: Motivoidaan aiheeseen kuvan tarkastelulla.
Sisältö: Käsitellään erilaisuutta leikkien ja keskustellen. Naamioihin tutustuminen.
Opettaja kertoo mitä jakson aikana tullaan tekemään.
Työtavat- ja tekniikat:
-Tutustumisleikkinä hedelmäsalaatin sovelluksia. 10min
- Kuvan tutkiminen: Keitä kuvassa on? Yhdessä keskustellen kehitellään hahmoille
taustatarinat. Esim. mitä hahmot sanovat jne. 20min
- Leikki: liiku kuten prinssi, kääpiö, vihainen, surullinen... 15min
- Naamiotyöskentelyyn tutustuminen, Mikä on naamio? Opettaja kertoo mitä jakson aikana tullaan tekemään. Johdattelee oppilaat naamioihin esittelemällä oman naamionsa ja antaa oppilaille aikaa suunnitella omaa naamiota.(Minkälaisia hahmoja kuvan metsässä voisi asustaa?). 35min
- Loppurentoutus: Opettaja lukee/keksii sadun prinssistä ja tontusta. 10min
Opettajan rooli: Ohjaaja ja keskustelun virittäjä
Materiaalit: Kuva, tietokone
2. kerta
Tunnin päätavoite: Tunneilmaisu, Naamioiden teko
Sisältö: Harjoitellaan tunneilmaisua, sekä tehdään naamiopohjat (jotka maalataan ja koristellaan seuraavalla tunnilla).
Työtavat ja tekniikat:
- Tunneharjoitus: oppilaat jaetaan pienryhmiin. Heille näytetään kuva, jossa on selkeästi jokin tilanne käynnissä. Jokainen pienryhmä saa oman tunteen ja ryhmän tulee esittää kuvan tilanne tällä tunteella. Muut ryhmät yrittävät arvata, mikä tunne on kyseessä (esim. vihainen, surullinen, iloinen, hermostunut). 25 min.
-Naamion suunnittelun jatkaminen: Oppilaat ovat jo edellisellä tunnilla alkaneet suunnitella naamioita. Oppilaiden on täytynyt miettiä, mitä hahmoa heidän naamionsa esittää, millainen se on luonteeltaan ja mitä tunteita naamio ilmentää. Opettaja tarkistaa suunnitelmat ennen työn aloitusta ja keskustelee oppilaiden kanssa mahdollisista ongelmakohdista. 10 min
-Naamioiden teko: Opettaja näyttää, kuinka naamiot valmistetaan. Oppilaat aloittavat oman naamioiden valmistamisen (kipsi, paperimassa?). Naamioit jätetään kuivumaan seuraavaa kertaa varten, jolloin naamiot viimeistellään. 35 min
- Loppuleikki: Opettaja soittaa erilaisia lyhyitä musiikkinäytteitä, jotka ilmentävät jotakin tunnetta (kuten surullinen, vihainen, iloinen..) ja oppilaiden tulee liikkua näiden musiikkien tahtiin tilassa. 5 min
Opettajan rooli: Ohjaaja, toiminnan seuraaja
3. kerta
Tunnin päätavoite: Naamioiden maalaaminen pulloväreillä, väreihin ja niistä nousseisiin tunnetiloihin tutustuminen.
Sisältö: Erilaisia leikkejä, jotka johdattelevat väreihin ja niihin liittyviin tunteisiin. Naamioiden maalaaminen.
Työtavat ja tekniikat:
- Alkuleikki: väriympyrä (10 min)
- Kuunnellaan silmät kiinni vaihtelevaa ja tunteita herättävää musiikkia (esim. Vivaldi)
à Keskustelua: minkälaisia tunteita musiikin eri kohdat herättävät? Mitä näit? Mitä värejä näit? (10 min)
- Maalataan yhdessä ryhmän kanssa iso tunteiden sateenkaari rullapaperille
è Oppilaat kirjoittavat värien kohdalle heidän mielestään väriä vastaavan tunteen (25 min)
- Maalataan naamiot pulloväreillä. (oppilas saa halutessaan suunnitella erilliselle paperille) Pyritään tuomaan naamion kuvastamaa tunnetta esiin käyttämällä eri värejä. Tarvittaessa käydään läpi värien sekoittamista. (35 min)
- Naamioiden ollessa kuivumassa, pidetään pieni taidenäyttely. Jokainen saa esitellä naamionsa tunteen ja värit muutamalla sanalla (10 min)
Opettajan rooli: Työskentelyn ja keskustelun ohjaaja, virikkeiden antaja
Materiaalit ja tarvikkeet: rullapaperia, piirustuspaperia, alustat, pullovärit, erikokoisia siveltimiä, klassista musiikkia ja cd-soitin, edellisellä tunnilla valmistetut naamiot
4. kerta
Tunnin päätavoite: Naamiotyöskentely
Sisältö: Erilaisia naamio harjoituksia. Kuinka naamion kanssa voidaan luoda mielikuvitushahmoille elämä?
Työtavat ja teknikat:
- Alkuleikki: peliharjoitus parin kanssa. Vuorotellen johdetaan liikettä. 10min
- Naamiotyöskentelyn aloitus. Sääntöjen kertaus. 10 min
- Roolileikki liikkuen naamarin kanssa. Tunneilmaisut mukana leikissä. 10min
- Kuuma tuoli työskentely pienryhmissä. 25 min
- Ryhmissä pien esityksen suunnittelu ja harjottelu. 25min
- Loppurentoutus ja roolista poistuminen: rauhallisen musiikin avulla omaan kehoon palaaminen. 10min
Opettajan rooli: Ohjaava sivusta seuraaja
Materiaalit ja tarvikkeet: Naamiot, huivit, rekvisiittaa, Mitä roolisi tarvitsee ensi kerran esityksiin?
5. kerta
Tunnin päätavoite: Tuotosten esittely muille ja projektin koonta. Oman ja muiden työn arvostaminen.
Sisältö: Naamioesitysten harjoittelu ja esittäminen. Jakson reflektointi.
Työtavat ja teknikat:
- Alkuleikki: Seuraa johtajaa- leikin muunnoksia. Jonon ensimmäinen esittää jotakin tunnetta elein ja äänin, ja muiden tulee matkia. 10min
Opettajan rooli: Ohjaava sivusta seuraaja
Hei mietin tuota naamareiden tekemiseen varattua aikaa: pitäisikö naamarit suunnitella jo ensimmäisellä tunnilla, tehdä toisella ja maalata&viimeistellä kolmannella tunnilla. Tuolloin neljännellä tunnilla voidaan jo käyttää valmiita ja viimeisteltyjä naamareita.
VastaaPoistaJa saadaan myös kuvista tunneille enemmän, ja voidaan yhdistää ilmaisua jokaiseen kuvistyöhönkin (tunteet --> naamareiden ilmeet tekovaiheessa; kuva ja värit --> naamareiden maalaaminen).
Pitäiskö myös naamareiden aiheita rajata esim. satuhahmoihin, niin saadaan pidettyä se alkuperäinen kuva aina työskentelyn taustalla??
Suunnitelma kuulostaa hyvältä! Tässä nyt mietin, että oliko minulla ja Miralla 3. tunti suunniteltavana? Muistaakseni kyllä, ja Astalla ja Annikalla 2. tunti? Teemme kolmostunnin, jossa pääpaino on väreihin tutustumisessa. Otamme mukaan vielä hieman tunneilmaisuakin (mitä tunteita värit ilmentävät). Näiden pohjalta maalataan naamiot.
VastaaPoistaPs. Jos muistimme tunnin väärin, korjaamme sen myöhemmin!
Jos naamareiden tekoon menee enemmän aikaa, niin voitte toki suunnitella sen kestäväksi esim. 3h.
VastaaPoistaNeljännen tunnin alkuleikkiä yms. pitäisi tarkentaa.
VastaaPoistaToisen tunnin suunnitelmassa naamioiden tekoon jää aika vähän aikaa, mutta alun leikeistä voi sitten supistaa.