Kolmannen demon ilmaisuleikkejä:
Mitä minä teen? -leikki
Tunnepatsas: Viha
Leikkiharjoituksista sai paljon ideoita siihen, millaisilla tavoilla voidaan työpajoissakin lähteä purkamaan käsiteltäviä asioita. Erityisesti alkukasvatuksessa kehollisuus ja fyysinen tekeminen ovat tärkeitä - kehoilmaisu on ehkä tutumpaa lapsille kuin suullinen tai kirjallinen ilmaisu, tai ainakin sitä on tärkeää harjoitella (kehonkieli, ilmeiden ja tunteiden tunnistaminen...).
Kävimme kaikenlaisia kehollisen ilmaisun harjoituksia läpi, jotka auttoivat meitä jaksosuunnitelmamme teossa. Tämä oli mielestäni hyvä, koska lapsi tarvitsee välineitä omien ja toisten tunteiden tunnistamiseen ja käsittelemiseen.
VastaaPoistaEilinen demo sai myös pohtimaan sitä, kuinka toimia oppilaiden kanssa, jotka eivät heti innostu tai halua lähteä mukaan draamaharjoitukseen. Mukana voi olla myös sellaisia oppilaita, jotka eivät mielellään ole esillä. Kuinka voisimme rohkaista ja motivoida esimerkiksi ujoja oppilaita mukaan toimintaan? Ketään tuskin kannattaa pakottaa mukaan, ettei oppilaalle synny negatiivisia käsityksiä draamaa kohtaan.
VastaaPoista